دانشگاه مردم چهارمین سلسله گفتارهای علمی خود را تقدیم می کند

رابطه انتخابات با دموکراسی و استبداد

رابطه انتخابات با دموکراسی و استبداد چیست؟ اگرچه انتخابات بعنوان یکی از ارکان مهم دموکراسی محسوب می شود، اما در تئوری و عمل می توان شاهد «انتخابات بدون دموکراسی» و «دموکراسی بدون انتخابات» بود. وجود سیستم های متفاوت انتخاباتی و مدلهای مختلف دموکراسی، رابطه متقابل انتخابات و دموکراسی را چند وجهی و پیچیده می سازد. در این درس گفتارهای کوتاه، شرایط و سیستمهای مختلف انتخابات، ویژگیها و مدلهای مختلف دموکراسی، و رابطه متقابل این دو به طور مختصر مورد بحث قرار می گیرد. همچنین با طرح بحث درباره کاربرد انتخابات در نظام های سیاسی غیر دموکراتیک، به بررسی نقش و جایگاه انتخابات در جمهوری اسلامی می پردازیم. 

دوشنبه ۸ فوریه، دانشگاه آمستردام، ورود رایگان

  • عمار ملکی
    عمار ملکیاستادیار علوم سیاسی

    عمار ملکی استادیار علوم سیاسی در دانشگاه تیلبرگ هلند است. او  کارشناسی ارشد رشته سیاستگزاری عمومی را در دانشگاه دلفت و دکترای علوم سیاسی را در دانشگاه تیلبرگ با کسب درجه ممتاز تحصیل کرد. مطالعات میان فرهنگی و مدلهای دموکراسی حوزه تخصصی و پژوهشی اوست و در این دو حوزه از وی چندین مقاله در ژورنالهای بین المللی به چاپ رسیده است. یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه وی مبحث مبارزات مدنی است که در این زمینه کتابی با عنوان «از نافرمانی مدنی تا بدفرمانی مدنی» از وی منتشر شده است. ملکی همچنین تحلیلگر حوزه سیاست در ایران است و از وی مقالات و مصاحبه های فراوانی در رسانه های فارسی زبان منتشر شده است.

    زمان و مکان

     UNIVERSITY OF AMSTERDAM
    PC Hoofthuis – lecture hall 1.04
    Spuistraat 134
    Amsterdam

    ورود   ۱۸:۳۰
    شروع ۱۹:۰۰
    پرسش و پاسخ      ۲۰:۴۵
    ملاقات با سخنران ۲۱:۰۰

    WALK-IN 18:30
    START 19:00
    Q&A 20:45
    MEET & GREET 21:00

    از علاقمندان عزیز صمیمانه خواهش می کنیم، با توجه به حضور کادر فنی برای تولید ویدیویی حتما از ساعت۱۸:۳۰ حضور به هم برسانید تا ضبط برنامه به موقع از راس ساعت ۱۹:۰۰ آغاز شود.

    ورود همگان آزاد و رایگان است اما سپاسگذار می شویم اگر حضور خود را با فشردن این دکمه ثبت کنید و به ما کمک کنید تا برآورد دقیقتری از تعداد شرکت کنندگان داشته و  آمادگی میزبانی شایسته تری از شما داشته باشیم.

    Eventbrite - The Relation of Elections to Democracy and Autocracy

    به دوستان خود بگویید!